Porady prawne

Frankowicze Getin Bank

W dniu 20 lipca 2023 r. Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie ogłosił upadłość Getin Noble Banku. Jest to istotna informacja dla wszystkich, którzy wzięli w tym banku kredyty we frankach szwajcarskich.

Dotychczas jednym z podstawowych narzędzi w procesie odzyskiwania nienależnie wpłaconych bankowi pieniędzy był pozew, który powodował wszczęcie postępowania cywilnego. Na etapie postępowania po ogłoszeniu upadłości Getin Noble Banku odpowiednikiem pozwu jest zgłoszenie wierzytelności.

Niezgłoszenie wierzytelności nie powoduje wygaśnięcia wierzytelności, jednak w praktyce jej zaspokojenie będzie niemożliwe. Wyklucza wierzyciela z udziału w postępowaniu i w konsekwencji pozbawia go możliwości uczestnictwa w podziale funduszów masy upadłości.

Komu i w jakim terminie zgłasza się wierzytelność?

Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się syndykowi wyznaczonemu w postępowaniu upadłościowym Getin Noble Bank za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych w terminie 30 dni licząc od daty obwieszczenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości banku w tym systemie.

Zgłoszenie wierzytelności, aby rzeczywiście było kompletne, musi odpowiadać wymogom przewidzianym w przepisach kodeksu postępowania cywilnego oraz prawa upadłościowego, czyli musi jednocześnie spełniać wymogi przewidziane dla pisma procesowego oraz wymogi szczególne zgłoszenia wierzytelności.

Zgłoszenia wierzytelności należy dokonywać zgodnie z formularzem elektronicznym zamieszczonym w KRZ, przy zachowaniu wszystkich wymogów wskazanych w przepisach obowiązujących. W celu założenia konta w systemie KRZ na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości można odszukać właściwe filmy instruktażowe. W razie wątpliwości z wypełnianiem formularza zgłoszenia wierzytelności zachęcamy do skorzystania z pomocy profesjonalistów.

Na co kredytobiorca powinien zwrócić szczególną uwagę?

Zachowanie wyżej wspomnianego terminu 30 dni na zgłoszenie wierzytelności oraz poprawne wypełnienie formularza zgłoszenia wierzytelności są szczególnie istotne dla kredytobiorców frankowych.

Zgłoszenie wierzytelności względem banku powinno zawierać…

To tylko część artykułu frankowicze Getin Bank. Czytaj całość na https://lewandowskikancelaria.pl/wplyw-upadlosci-getin-noble-bank-na-kredyty-frankowe/

Adwokat upadłość konsumencka https://lewandowskikancelaria.pl/adwokat-upadlosc-konsumencka/

Branża prawnicza

Do najpopularniejszych zawodów prawniczych należą: adwokat, radca prawny, komornik, sędzia, notariusz oraz prokurator. Aby móc je wykonywać konieczne jest odbycie wieloletniej aplikacji oraz zdanie egzaminów państwowych, które pozwalają na wpis do odpowiedniego rejestru.

Wymienione zawody cieszą się wciąż niesłabnącym zainteresowaniem ze strony młodych osób, a jednocześnie są cenione przez społeczeństwo. Warto dodać, że w świetle przepisów ustawowych należą one do tzw. zawodów regulowanych, a więc takich, które można wykonywać wyłącznie po spełnieniu wspomnianych już warunków. Ponadto, są one zawodami zaufania publicznego, a więc co do zasady ich reprezentanci nie mogą robić czegoś, co godziłoby w powagę wykonywanej profesji, w tym było niezgodne z przyjętymi normami społecznymi.

Przedstawiciel zawodu prawniczego nie może między innymi łączyć jego wykonywania z prowadzeniem dodatkowych biznesów czy pracować jednocześnie w innej branży.

Zarówno działy prawne, jak i kancelarie stoją przed rosnącą presją na innym froncie – dotyczącym zatrudnienia i „zatrzymania” utalentowanych pracowników. Zjawisko to nabiera znaczenia w kontekście nowych wymagań i oczekiwań większości specjalistów, że organizacje będą korzystały z technologii oraz wspierały preferowany przez nich tryb pracy: hybrydowy lub w pełni zdalny.

Mimo postępującej „Wielkiej rezygnacji” (globalny trend odchodzenia z pracy m.in. z powodu pandemii) okazuje się, że większość organizacji nie spełnia oczekiwań pracowników. Z tego powodu aż 70% ankietowanych prawników korporacyjnych i 58% kancelaryjnych twierdzi, że prawdopodobnie odejdzie z pracy w przyszłym roku.

Co więcej, badanie Future Ready Lawyer 2022 odnotowało znaczny wzrost liczby organizacji, które ponownie sprawdzają, kto i w jaki sposób pracuje. Oznacza to, że działy prawne oraz kancelarie coraz częściej wykorzystują różnego rodzaju rozwiązania – od pracowników kontraktowych po alternatywnych dostawców usług prawnych (ALSPs) oraz asystentów prawnych i paralegals.

Na konkurencyjność rynku ogromny wpływ wywierają również czynniki ekonomiczne, dotyczące zarówno podaży, jak i popytu. Uwzględniając stronę podażową, można stwierdzić, że w wyniku otwarcia dostępu do zawodów prawniczych polski rynek usług prawnych w ostatnich latach znacząco się powiększył. W porównaniu z rokiem 2005 w Polsce obecnie usługi świadczy co najmniej dwa razy więcej adwokatów i radców prawnych (niewiele ponad 20 000 w 2005 r. i około 55 000 w 2016 r.). Przewiduje się również, że w kolejnych latach liczba prawników będzie systematycznie wzrastać. Zmiany ilościowe powodują wzrost konkurencji w tej branży. Dodatkowo swoją działalność intensywnie rozwijają doradcy prawni, a także osoby udzielające porad w Internecie. Prawnicy są zatem coraz częściej zmuszeni do konkurowania o nabywców, a co za tym idzie – rośnie ich zainteresowanie możliwościami uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wobec intensywnych zmian po stronie podażowej kluczowym zadaniem, przed którym stoją obecnie prawnicy w Polsce, jest pobudzanie popytu na usługi prawne. Jak na razie popyt ten jest na dość niskim poziomie i ma charakter mało stabilny i nierównomierny. Polacy mają słabo rozwiniętą świadomość prawną. Nie ufają prawnikom i nie odczuwają potrzeby korzystania z ich usług nawet w trudnych sytuacjach życiowych. Jednakże popyt na usługi prawne ma znaczny potencjał wzrostu. W tym celu prawnicy powinni go stymulować. Moim zdaniem najbardziej skutecznym stymulatorem jest stosowanie zasad marketingowego zarządzania procesem obsługi klienta oraz budowanie pozytywnego wizerunku prawnika jako profesjonalisty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *